zaterdag 16 januari 2016

Wiskunde leuk? Het moet niet gekker worden.

Lucas, Mabel en Lars 
aan het wiskundewerk.
Wiskundeleraren Maaike van der Bruggen en Sander van Berkel laten kinderen in klas 2 de stelling van Pythagoras ontdekken. Die komen ook meteen te weten waarvoor je hem kunt gebruiken: iets meten wat je niet zo gemakkelijk kunt meten.
De klas van Sander berekende onder andere hoe groot het hoogteverschil tussen de ene en de andere kant van het schoolplein (dat loopt flink af) is. Maaike liet haar leerlingen een eigen draadmodel bouwen, liet dat onderdompelen in zeepsop waardoor er bijzondere vlakken ontstaan, waarvan de leerlingen dan weer de oppervlaktes konden bereken; een liniaal zou de zeepvlakken kapot maken.
Het was een prachtige havoles: activiteit, gekoppeld aan echt denken en leren. Pluim voor de juf en de meneer (oké, vooruit: ook voor de kinderen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten