maandag 30 januari 2017

Vrijwillige ouderbijdrage

Toen wij op de havo 5 jaar geleden besloten om een echte havo te gaan worden, was het welbevinden van kinderen een belangrijke drijfveer. Veel te vaak zaten kinderen zich op school te vervelen. Een belangrijke oorzaak daarvoor was het leraargestuurde, klassikale onderwijs; je schoor iedereen over de zelfde kam met als gevolg dat je je onderwijs richtte op de middelmaat. Funest voor de motivatie natuurlijk: je wil vooruit als leerling. En als leerlingen zich vervelen gaan ze vervelen, school riep ordeproblemen over zich af.
Vandaar dat wij toen besloten om intensief met computers te gaan werken. Dit maakt het mogelijk om te differentiëren zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn, om leerlingen eigen wegen te laten bewandelen en om dom nakijkwerk uit te besteden aan de computer.

Het eerste jaar hebben we -op kosten van school- gewerkt met windowslaptops. Het was een stap in de goede richting maar de apparaten hadden veel onderhoud en zorg nodig, onze systeembeheerder had nauwelijks nog tijd voor het systeem. Bijkomende praktische bezwaren: opstarten duurde minstens een minuut, Windows updatet wanneer het wil, ook tijdens leerlingenwerktijd, ook tijdens toetsen en de accuduur was vrij dramatisch, het lokaal had stopcontacten te weinig en (verleng)snoeren te veel.
Het jaar daarna hebben we -weer op kosten van school- gepilot met Chromebooks. De voordelen (accuduur, klep open = werken, samenwerking ingebouwd, opslag werk, geen virussen) wogen flink op tegen het nadeel van geen Office. Het jaar daarna hebben we ouders gevraagd om voor hun kinderen een Chromebook aan te schaffen. Deze kosten vallen onder de vrijwillige ouderbijdrage. In onze communicatie benadrukken wij al 5 jaar dat we op de havo met Chromebooks werken en dat je zonder zo'n apparaat niet aan de lessen kunt deelnemen. Geef je je (kind) op, dan verbind je je aan ons onderwijs, het Chromebook is daar onlosmakelijk aan verbonden, net als formatief lesgeven, activerend onderwijs, persoonlijke aandacht, de Verlengde Schooldag, de goede sfeer. Je wordt als het ware lid van een club en je betaalt contributie.
Onze keuze voor het Chromebook werd ook bepaald door de prijs: voor 300 euro heb je een mooi apparaat (en inmiddels is er heel wat keuze) en er zijn leerlingen die nu al voor het 5e jaar met hun Chromebook werken (ook die al aan hun derde bezig zijn; zuinigheid loont). Er zijn geen scheve ogen, want alle Chromebooks kosten ongeveer even veel. Soms is dat lastig: een leerling die een MacBook voor zijn verjaardag heeft gekregen mag deze bij ons niet gebruiken. Echt niet. De uitzonderingen op de regel hebben daar een medische of onderwijskundige reden voor. En als de aanschaf een probleem is, hebben we er tot nu toe altijd een mouw aan kunnen passen.

Kom je nu in ons gebouw binnen (en dat mag op ieder moment, niet alleen op een open dag) dan zie je een lerende school. Onze havoleerlingen hebben het naar hun zin en zijn zelfverantwoordelijk met hun toekomst bezig. Dat kost ons heel wat:

  • wij leraren zijn onze lesstijl grondig aan het herzien, we moeten oude zekerheden loslaten en niet meer denken vanuit de stof, maar denken vanuit de leerling;
  • we moeten kinderen leren om weerstand te bieden aan hun schermen (mobiel en laptop) en hun meegeven dat concentratie werkt; 
  • de school investeert in een goede stabiele infrastructuur, het moet altijd werken;
  • de school schaft licenties aan op onderwijsondersteunende programma's en apps.
De laptop vervangt nauwelijks methodes, maar verrijkt ze. Er is dus geen sprake van minder kosten voor school, maar veel meer. En net als de VO-raad zouden ook wij het toejuichen als iedere brugklasser 300 euro krijgt om een mooi apparaat te kopen, want we willen echt niemand buitensluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten